25 november 2022

Producera som OEM ger högsta kvaliteten

– Att arbeta som OEM åt stora varumärken är krävande. De ställer högsta möjliga krav och är kunniga i sina beställningar. De väljer Nimo-KG på grund av kvalitetsnivån våra produkter har, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG.

Nimo-KG

Martin Olsson, vd Nimo-KG.

Ungefär 30 procent av Nimo-KG:s försäljning är via så kallade OEM-kanaler. Det vill säga att bolaget utvecklar och tillverkar produkter som sedan säljs under annat företags varumärke. Oftast erbjuder det säljande bolaget en större lösning till kunderna och har inte alltid alla komponenter under samma tak. I stället för att kunderna då ska behöva leta upp en separat leverantör för tillverkningsprocessen blir det oftast smidigare att få allt samlat i en lösning under ett varumärke.

– Ungefär 30 procent av vår omsättning är via OEM-försäljning, ett segment vi har lyckats riktigt bra med i Tyskland. Vi är stolta över att andra processtillverkare vill använda våra produkter för sina kundlösningar och det händer att vi konkurrerar med oss själva i upphandlingar. Fast det gör inte så mycket, det viktigaste är att slutkunden får de bästa lösningarna och det får de ju oavsett om de skulle köpa direkt ifrån oss eller via ett OEM-ombud, säger Martin Olsson.

Läs mer: Flexibilitet och kundanpassningar gör Nimo-KG unika

Det är sällan en OEM-produkt ifrån Nimo-KG är tagen direkt ifrån hyllan, oftast är det projektanpassade lösningar som Nimo-KG och beställaren tar fram tillsammans.

– De företag vi arbetar med inom OEM vet vad de vill och är mycket kunniga. De ställer stora krav och är noga i detaljerna. Att de väljer att ta fram sina lösningar tillsammans med oss och inte utvecklar dem själva visar på att vårt samarbete är lyhört och att vi får fram ett slutresultat som uppskattas. Att andra företag väljer att sälja våra lösningar under sitt varumärke är en stor kvalitetsstämpel för både våra produkter och våra anställda, säger Martin Olsson.

Meat Processing Equipment

Gå tillbaka till nyhetsflödet