16 november 2022
Kunder från hela världen anlitar Nimo-KG
Ungefär 70 procent av Nimo-KG:s försäljning sker utanför Sverige. Trots att bolaget saknar utländska försäljningskontor.
– Det är kunderna som kommer till oss, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG.
Martin Olsson, vd på Nimo-KG.
Sedan starten 1958 har Nimo-KG haft sätet i Kågeröd ett par mil öster om Helsingborg i Skåne. Därifrån har de utvecklat produkter som numera finns spridda i produktionsmiljöer över hela världen och går att finna på samtliga kontinenter förutom Antarktis. Idag går 70 procent av försäljningen på export, vilket Nimo-KG lyckats med trots att de saknar försäljningskontor utomlands.
– Naturligtvis har vi under åren upparbetat ett nätverk av återförsäljare i olika länder, men det är i huvudsak kunderna själva som kommer till oss. I takt med att de väljer att modernisera sin produktionsprocess har de funnit att just de lösningar som Nimo-KG levererar passar deras syften, säger Martin Olsson.
Att arbeta på distans med kunder ifrån olika kulturer är alltid en utmaning. Eftersom varje lösning i princip är kundanpassad har Nimo-KG utvecklat sina processer utifrån de förutsättningarna. Många gånger är det första gången som kunden genomför den här typen av upphandlingar.
– Kundens behov är viktigast för oss och för att utveckla rätt lösning ställer vi många frågor. Väldigt många frågor. Vi vill och behöver förstå hur kunden har tänkt att processen ska fungera så att vi utifrån det kan leverera vad de behöver. Här har vi lyckats väl, att vi lyssnar till kundens behov är nog den mest bidragande förklaringen till våra internationella framgångar, säger Martin Olsson.
Gå tillbaka till nyhetsflödet